VERSYS 1000 SE 2021

PRIS: 254.990,-


BESKRIVELSE


Versys 1000 gir maksimal kjøreglede på alle veier. Alene eller med passasjer, rundt hjørnet
eller rundt om i Europa. Med en responsiv rekke-firer og avansert chassis er det
kjøreglede fra første stund. Kjørestillingen gir optimal kontroll uansett om det
er by- eller landeveier som skal utforskes.SE har samme chassis og motor som
Versys 1000S, mens på elektronikksiden skiller de to modellene seg fra
hverandre. Blant annet har SE modellen elektronisk justerbar
fjæring. SE er en premiummodell for de som ønsker det
lille ekstra på tur.

Elektroniske gass-spjeld

Elektroniske gass-spjeld gir ECU full kontroll over bensinmengde (via insprøytnings dyser) og luftvolum (via gass-spjeld) til motoren. Optimalt tilpasset bensinmengde og spjeld-åpning gir en myk, lineær og responsiv motorkraft.

LED Lys

Doble LED hovedlys gjør deg synlig og gir et godt lysbilde ved kjøring i mørket. Også de øvrige lys på Versys 1000 er kompakte LED lamper.

Radial-Monterte Front Bremse Calipere

De to ø310 mm bølgeformede bremseskivene i front bremses effektivt av svært stabile radial-monterte monoblokk calipere. En radial master-pumpe bidrar til formidabel og lett doserbar bremsekraft.

KECS med Showa Skyhook Technology

For 2021 er Versys 1000 SE utstyrt med oppgradert KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension). Dette er den første Kawasaki modell som tar i bruk Showa's Skyhook teknologi. For fører og passasjer gir dette økt komfort og kjøreglede. Skyhook konseptet gir en følelese av at sykkelen svever i en horisontal linje, mens fjæring og demping gir hjulene full kontakt med underlagets mange ujevnheter.

KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System)

Kawasaki's supersport-graderte høy-pressisjons bremsestyring system er nå standard på Versys 1000. Dette er samme system som sitter på Ninja H2 og Ninja ZX-10R, men med programmering tilpasset Versys 1000´s bruksområde, vekt og lange fjæringsvei.

To alternative seter

Versys 1000 er utstyrt med Komfort Sete med tykk urethane polstring for optimal komfort på langturer. Setet gir en behagelig knevinkel for førere med over middels kroppslengde. For kortere førere kan det leveres et 20 mm lavere sete som sikrer føreren å nå bakken med begge bena ved stopp.

To LED hovedlys

Begge LED hovedlyktene har nærlys, fjærnlys og markeringslys. Lampene er skarpe og godt synlig i dagslys, og de gir et godt lysbilde ved nattkjøring.

LED Kurvelys

Kurvelys innebygget i kåpen gir effektiv opplysning av kurvene ved nattkjøring. Hvert av de tre lysene (på hver side) er justert i forskjellige vinkler, og de tenner automatisk en og en ved økende nedleggsvinkel. Kurvelysene gir føreren optimal sikt i kjøreretningen.

KCMF (Kawasaki Cornering Management Function)

Med Kawasaki's avanserte software og impulser fra en kompakt Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), leser KCMF av parametere fra sensorer på motor og chassis gjennom kurven. Fra turn-in, gjennom apex til utgang assisterer KCMF føreren med bremsekraft og motoreffekt sømløst fra aksellerasjon til nedbremsing til nedlegg og til ny aksellerasjon.

KTRC (Kawasaki TRaction Control)

Tre alternative modus dekker de fleste kjøreforhold fra Sport Riding på tørr asfalt til kjøring under vanskelige føreforhold på våt vei.

Justerbar Vindskjerm

I tillegg til stor, vindbeskyttende front-kåpe, tilbyr Versys 1000 justerbar vindskjerm. Skjermen kan justeres trinnløst fra førersetet.

12V Strømuttak

Beleilig plassert i cocpit, finner du et 12V strømuttak for GPS, telefonlading eller andre praktiske formål. Max belastning er hele 40W.

Varmeholker

Varmeholker - din beste venn på kalde dager.

Integrerte kjøremodus

Versys 1000 SE kommer standard med integrert kjøremodus. Tre valgbare, forhåndsdefinerte modus som kombinerer traction control og motorkraft for Sport, Road og Rain. I tillegg finnes modus Ride som gir føreren mulighet til manuelt oppsett av systemet.

Integrert veskesystem

Monteringssystemet for bagasje veskene (tilvalg) gir en svært rask og enkel montering / demontering av veskene. Det integrerte veskesystemet gir sykkelen en smal og ren profil, og det gjenstår ingen skjemmende braketter når veskene er demontert.

Smartphone oppkopling

Versys 1000 SE's TFT dashboard har en Bluetooth chip integrert i instrument panelet. Dette muliggjør en trådløs oppkopling mellom sykkelen og førerens smartphone. Med applikasjonen "RIDEOLOGY THE APP," kan de fleste av instrumentets funksjoner leses av og endres via telefonen.

Electronisk Cruise Control

Med Kawasaki's cruise control system setter du en valgt konstant hastighet med et enkelt tastetrykk. Med Cruise Control aktivert kan føreren slippe gassen. Dette reduserer belastning i høyre arm på langturer og det gir en avslappet og komfortabel kjørestil. Hastigheten kan enkelt endres med +/- knapper, og den kan kanseleres med aktivisering av clutch, brems eller gass.

KQS (Kawasaki Quick Shifter)

For maksimal utnyttelse av Versys 1000's responsive motor karakter, har SE modellene quick shifter som standard utstyr. Dette tillater clutchfri giring opp og ned for rask og sømmløs aksellerasjon og enkel retardasjon.

TFT Farge instrument

Det kompakte hel-digitale TFT farge instrumentet gir cockpiten et high-tech, premium inntrykk. Den avanserte TFT (thin-film transistor) teknologien gir optimal lesbarhet under alle lysforhold. Bakgrunnsfarge kan velges mellom lys og mørk, og skjermens lysstyrke reguleres automatisk etter ytre lysforhold. I tillegg til scrollbar multifunksjons skjerm kan fører velge relevant informasjon gjennom bryterpanelet.

Spennende rekke-4 motor

Nøkkelen til Versys 1000's fun factor, er den spennende motoren som leverer mye mer enn kun effektkurver. Den 1,043 cm3 rekke-4 er tunet for optimal fleksibilitet fra tomgang, god gass-respons og kraftig dreiemoment i lavt og middels turtallsregister. Et karakteristisk innsugs-hyl understreker gassresponsen, og virker svært inspirerende for aktive førere.

Morsom og sporty kjørestil under alle kjøreforhold

De fleste av våre veier fremstår som alt annet enn slette racing-baner. Her er dumper, hull og svært varierende dekke som sykkelen må takle. Kawasaki ingeniører har valgt fjæringskomponenter med lang vandring for å beherske varierende veiforhold med best mulige kjøreegenskaper og førerkomfort. Versys 1000 er ikke konstruert for off-road kjøring, men geometri og fjæringskomponenter klarer seg svært godt på både god og elendig veistandard. Med 17" hjul og fjæring i Sport mode er dette også en kvikkstyrt, sporty og letthåndterlig sykkel for rask landeveis kjøring.

TEKNISK DATA

Motor

Motortype

Væskekjølt, 4-Takt Rekkefirer

Slagvolum

1,043 cm³

Størrelse x slagdybde

77 x 56 mm

Kompresjonsforhold

10.3:1

Ventilsystem

DOHC, 16 ventiler

Drivstoffsystem

Innsprøytning: Ø 38 mm x 4 (Keihin) med ovale sekundærspjeld

Tenning

Digital

Startsystem

Elektrisk

Smøring

Tvunget smøring, våt sump​

Ytelse & Transmissjon

Maksimal effekt

88.2 kW {120 HK} / 9,000 rpm

Maksimalt dreiemoment

102 N•m {10.4 kgf•m} / 7,500 rpm

CO2 Utslipp

128 g/km

Girkasse

6-trinns

Sluttutveksling

Forseglet kjede

Primærutveksling

1.627 (83/51)

Utveksling 1.gir

2.692 (35/13)

Utveksling 2.gir

1.950 (39/20)

Utveksling 3.gir

1.529 (26/17)

Utveksling 4.gir

1.304 (30/23)

Utveksling 5.gir

1.136 (25/22)

Utveksling 6.gir

0.958 (23/24)

Sluttutveksling

2.867 (43/15)

Clutch

Våt multi-disk, manuell​

Bremser & Fjæring

Bremser, front

Doble semi-flytende 310 mm bølgeskiver. Caliper: Radialmonterte monoblock, 4-stemplet

Bremser, bak

Singel 250 mm bølgete skive. Caliper: 1-stemplet

Fjæring, front

43 mm invertert gaffel med KECS, elektronisk justerbar retur- og kompresjonsdemping. Manuelt justerbar fjærforspenning

Fjæring, bak

Horisontal Back-link BFRC demper med KECS, elektronisk justerbar retur- og kompresjonsdemping samt fjærforspenning

Ramme & Mål og vekt

Rammetype

Twin-tube, aluminium

Forsprang

106 mm

Fjæringsvei foran

150 mm

Fjæringsvei bak

152 mm

Dekk, front

120/70ZR17M/C (58W)

Dekk, bak

180/55ZR17M/C (73W)

Styrevinkel V/H

34° / 34°

L x B x H

2,270 x 950 x 1,490 (1,530 mm Vindskjerm i høyeste posisjon) mm

Akselavstand

1,520 mm

Akselavstand

1,520 mm

Bakkeklaring

150 mm

Drivstoffkapasitet

21 liter

Setehøyde

840 mm

Kjøreklar vekt

257 kg