
CBR500R 2022
PRIS: kommer,-
BESKRIVELSE
Hondas A2-kompatible «pocket rocket» får nå store ytelsesfokuserte forbedringer ledet av Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-gaffel, doble skivebremser og radialmonterte kalipere. Fordekkgrepet er forsterket med mer forovervekt; håndteringen blir ytterligere forbedret av den nye svingarmen, som er lettere med mer sidefleks. Optimalisert innsprøytning forbedrer motorkarakteren og kraftigere frontlykt gir bedre synlighet.
Rask, nøysom, rimelig og morsom er gode kjennetegn på Hondas CBR500R - lansert i 2013 sammen med den nakne CB500F og eventyrmaskinen CB500X. Modellen byr på store doser ekte sportslig energi til trioen av tosylindrede maskiner i mellomsegmentet.
CBR500R er populær blant de som ønsker å bevege seg opp fra en mindre maskin. Den leverer spenning og kjøreglede på hver tur, men gir også fornuftige driftskostnader - noe som gjør den til en flott sykkel å både pendle gjennom arbeidsuken og nyte i helgen. Den har også vekket interesse hos erfarne førere som ønsker å gå ned i størrelse, mens de fremdeles vil oppleve hyggelig motorsykkelkjøring.
I 2016 fikk CBR500R skarpere styling og LED-belysning i tillegg til oppgradert støtdemping foran. I 2019 fikk den en enda mer aggressiv makeover, med en ny form og kjørestilling som viste økt fokus på sportslighet. Motoren fikk også oppgraderinger for å gi sterkere ytelse fra bunnen og videre gjennom hele turtallsområdet til rødmarkeringen, akkompagnert av herlig hylende eksostoner. Til 2022 får den en omfattende oppgradering i form av Showa 41 mm SFF-BP USD-gaffel av høy kvalitet, pluss doble bremseskiver, nye lette hjul og svingarm, pluss andre detaljoppdateringer - inkludert en slående ny farge.
Toppytelse i mellomsegmentet
CB500F sin 35kW-motor (47 hestekrefter) er produsert for førerkortklassen A2 og drar nytte av 2019-oppgraderingene som tilførte 4 prosent mer kraft og dreiemoment mellom 3-7 000 rpm sammenlignet med forrige modell. Den interne motorarkitekturen har mange likheter med råskinnet CBR1000RR Fireblade. Optimalisert PGM-FI innsprøytning leverer nå en bedre dreiemomentfølelse og karakter uten å gå på kompromiss med ytelsen.
Den 8-ventilers væskekjølte parallelltwinen leverer en velproporsjonert balanse mellom fysisk størrelse og villig, fornøyelig kraftuttak. Toppeffekten inntreffer ved 8 600 rpm og maksimalt dreiemoment på 43 Nm leveres ved 6 500 rpm. Hjelpe- og slureclutch ble introdusert i 2019 og forenkler oppgiringer samt jevner ut harde nedgiringer.
Allsidig og kvikkstyrt
Salhøyden er på lave 785 mm, som gjør CBR500R letthåndtert. Den nøytrale sittestillingen passer komfortabelt til førere i alle høyder. Akselavstanden på 1 410 mm gir en kvikk, men likevel tillitsvekkende styring. LCD-instrumenteringen inneholder girindikator og varsling når det er på tide å gire opp. Den kjøreklare vekten er 192 kilo.
Bensintanken rommer totalt 17,1 liter, og med motorens utmerkede lave forbruk kan man kjøre hele 485 kilometer per tank. Man kan justerer forspenningen på den nye gaffelen foran, også enkeldemperen bak kan justeres når det gjelder forspenning - her i fem ulike nivåer.
Stylingen er oppdatert med en ny forskjerm, hentet fra CBR650R, samt sportslige fothvilere i aluminium. Den nye frontlykten - som også er hentet fra storebror CBR650R - leverer en bredere lysstråle.
Tilbehør
Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for 2022-utgaven av CBR500R.
35 liters toppboks, bagasjebærer, tankveske, salveske, høy vindskjerm, varmehåndtak, 12V/USB Type C-uttak, saldeksel, hjulstriper og tankbeskyttelse.
- LCD-instrumentering med girindikator
- Frontlykt fra CBR650R
- Assist og Slipper-clutch
- Lett og sterk 35 mm stålramme som gir presis styrerespons
- Sportslig lyd fra dobbel lyddemper
- Aggressiv stil og fremtoning
- Oppfyller EURO5-miljøkravene
- Hele 485 kilometers rekkevidde per tank
- Clip-on styre for sportslig kjørestilling
- Showa SFF-BP-gaffel
- Doble bremseskiver foran
- Radialmonterte Nissin-bremsekalipere
TEKNISK DATA
ColorDescription
Grand Prix Red, Mat Gunpowder Black Metallic
Cubic
471
CylindersQty
2
HP
47
KW
35
LicenceClass
A2
TransmissionType
manual
Consumption
0.35
CO2perKM
80
SeatHeight
785
RpmMax
8600
TorqueMax
43
RpmMaxTorque
6500
Height
1145
Length
2080
Width
760
Weight
192
EngineType
Væskekjølt 4-takts, parallelltwin
StartEngine
Elektrisk
DriveTrainType
Kjede
GearsQty
6
FueltankVolume
17.1
BrakesFront
Doble 296 mm, 2-stemplet kaliper
BrakesRear
240 mm enkel, 1-stemplet kaliper
SuspentionFront
41mm teleskopgaffel, justerbar forspenning
SuspentionBack
Enkeldemper med justerbar forspenning i 5 trinn
TyresFront
120/70ZR17M/C (58W)
TyresBack
160/60ZR17M/C (69W)